„РЕКА УСПОМЕНА“- ИНСТАЛАЦИЈА НА ТРГУ СЛОБОДЕ

kamenje

Снажна симболика у знак сећања на жртаве рације

 

  Инсталација „Река успомена“ академског вајара Љубомира Шћепановића, која је део програма Културног центра Новог Сада у знак сећања на жртве Новосадске рације под називом „Ледена тишина говори“, била је постављена на Тргу слободе.

  За израду инсталације коришћено је бело камење, пречника десет центиметара, а поред камења употребљене су и конструкције правоугаоног геометријског облика различитих размера. Геометријски облици направљени су од метала који је спајан заваривањем. На површини камења исписана су имена идентификованих жртава страдалих у Новосадској рацији и година колико су живели, а правоугаони облици офарбани су у црно.

– Ова композиција симболично представља речни ток који пролази поред града, а град представља људе. Симболично, у овој инсталацији, жртве (камење са именима) представљају реку. Прошле године смо, такође, правили инсталацију од овог камења, али су у питању били концентрични кругови који су симболизовали рупе у леду. Моја идеја је да се на обележавању годишњце рације сваке године, за инсталације употребљава камење са исписаним именима жртава, али да прикази буду другачији – рекао је Шћепановић.

  Дешавање унутар композиције, представљено белим камењем, симболизује ток живота односно реку. Река је круцијални елемент композиције будући да побуђује снажне емоције јер представља својеврсни подсетник на то да су жртве бацане под лед, испод површине воде, у ледени Дунав који протиче кроз град Нови Сад. Метални објекти- правоугаоници, представљају град Нови Сад, и постављени су уз исписано камење које представља речни ток. Заједно чине композицију облика и површина, која је уметничко виђење догађаја који су се одиграли тог дана. Облици и поставка представљају реку (људе), Нови Сад (металне објекте) и жртве (реку) које су тог дана страдале у Новосадској рацији.

  Подећамо да је прошле године, такође у оквиру обележавања сећања на жртве Новосадске рације, нa Tргу слoбoдe пoстaвљeнo кaмeњe нa кojимa су нaписaнa имeнa жртaвa, Срба, Јевреја и Рома. Пo jeврejскoj трaдициjи, кaмeн сe oстaвљa нa грoбљу кao успoмeнa нa мртвe, зaтo штo кaмeн трaje вeчнo, дoк цвeћe вeнe. Исти аутор је учествовао и у изради прошлогодишње инсталације.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *